Het verbouwen en verkopen van duurzaam voedsel is verbonden aan veel regels. Het is belangrijk om je als bedrijf bewust te zijn van de voor en nadelen van het verbouwen en verkopen van duurzaam voedsel. Hierdoor kun je de afweging maken hoe uw product te presenteren. De consument kijkt namelijk steeds vaker naar de duurzaamheidslabels op de verpakking. Daarnaast speelt de aanwezigheid van verpakkingsmateriaal en gerecycled plastic ook een rol in de afweging van de consument een product te kopen. Waarbij duurzaam voedsel voor sommige consumenten overpriced is, zal het voor andere consumenten juist tot een aankoop leiden. Om die doelgroep aan te spreken zal het ontwerpen van een aantrekkelijke verpakking een rol spelen in het overtuigen tot aankoop.
Duurzaam voedsel wordt steeds meer verkocht. De consument heeft meer behoefte aan eten dat duurzaam en eerlijk geteeld en verwerkt wordt. De laatste jaren is duurzaam eten tot wel driemaal meer gestegen dan andere levensmiddelen. De consument is zich meer bewust, wil zich beter voelen en wil bijdragen aan natuur en dier. Met de juiste verpakking en labels kun je hierop inspringen en een consument een beter gevoel geven bij het aanschaffen van een product.
Het verpakken van voedsel heeft verschillende voor en nadelen. Voor de ecovriendelijke consument kan het fijn zijn dat producten zoals groente niet verpakt zijn. Helaas zal een product hierdoor natuurlijk minder lang houdbaar zijn. Om te voorkomen dat producten bedorven zijn alvorens ze verkocht zijn kunnen verschillende soorten verpakkingen bruikt worden. Naast regulier plastic kan ook gerecycled plastic gebruikt worden, karton en andere verpakkingsmaterialen. Om de verpakking aantrekkelijker te maken kan gebruikt worden van labels en een etiket dat aantrekkelijk ontworpen is.
Het produceren van duurzaam voedsel brengt wat meer kosten met zich mee. Toch zou het uit kunnen maken om duurzaam te produceren, omdat de consument hier waarde aan hecht. Als gericht wordt op een specifieke doelgroep dan zou de verpakking hieraan aangepast kunnen worden zodat het product aantrekkelijk is voor die doelgroep. Een sticker waar het woord duurzaam of gerecycled op staat zal het product al aantrekkelijker maken. Het kleine, bekende gerecycled logo is hierbij niet voldoende. Een groter logo en illustraties zoals ‘100% eco friendly’ zorgt dat het product meer opvalt. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van groene kleuren en afbeeldingen. Illustraties met natuur en dieren zijn vaak aantrekkelijker voor de meeste consumenten. De keuze in het ontwerp van de verpakking zal uiteindelijk liggen aan de doelgroep en het product.
Met behulp van EasyEtiket maakt uw eigen etiketten, compleet in huisstijl en ieder duurzaam logo is toe te voegen. Ga er mee aan de slag.