Het blijft een aandachtspunt. NVWA richt hierop niet echt zijn pijlen, maar blijft overeind dat recall’s vanuit een verkeerd etiket met meer dan regelmaat terugkomen. Het etiketje is recent voorpagina nieuws geweest en bij Hart van Nederland wordt de sensatie rondom allemaal producten waar helemaal niets van klopt nog eens herhaald. Daar wil je als levensmiddelenbedrijf niet bijhoren.
Is dat nu echt zo?
Bij diverse consultancy bureaus voor levensmiddelen begeleiding ontstaan zeer uitgebreide afdelingen die u op weg helpen. Bij grote organisaties puft en zweten de kwaliteitsmanagers onder de hoeveelheid werk die ze te verstouwen hebben.
Veel etiketten zijn juist en veel niet, percentages worden niet gegeven. Maar blijft overeind dat het etiketje gezien wordt als het instrument om de consument correct te informeren. Hier moet je het als consument dan ook mee doen lijkt het zo.
Nu is dat niet helemaal waar, het kan handiger maar je moet er wel voor open staan. Binnen onze oplossing werken wij aan gedegen consument-informatie door, ja het etiketje, maar ook met allergenenkaart, voedingswaarde overzichten, onderdeel van de signing te maken, specifieke sites die de maandmenu’s presenteren MET de consument informatie en koppelingen met webshops. Dit bedoelt om ervoor te zorgen, dat de consument voor aanschaf/consumptie zich kan informeren aangaande de levensmiddelen die hij nuttigt. Inmiddels bij meerdere partijen bewezen, van grootkeuken, ziekenhuis en cateraar tot ijssalon, slager en bakker op de hoek. Dit werkt naar tevredenheid, maar ook naar beheersbaarheid in kosten.
Zijn we er, nee nog lange aan niet. De route is nog lang en het sigarenkistje met ideeën nog lang niet leeg. Maar we kunnen de glimlach niet wegdrukken als we gebeld worden door een klant die ons weet te vertellen dat klant en NVWA tevreden zijn met zijn inzet. Dat we daar een bijdrage aan mogen doen blijft mooi en motiverend.