Voedings- en gezondheidsclaim

Door Ad F.L. Cleijsen in Blogs, gepost op 13 June 2021

In verordening 1924/2006 zijn regels uitgewerkt hoe om te gaan met voedings- en gezondheidsclaims. In het kort als volgt. Een claim zegt iets over het levensmiddel. Glutenvrij, Vezelrijk, Vrij van, Suikervrij, Vegan, vertelt iets aan de consument. Volgens het handboek Voedingsclaims (1.0) (knap werk van mevr. van de Lugt, auteur), er wordt een boodschap gemaakt. 

Dat is niet alleen van toepassing op een stukje tekst (het woord claim is een breed begrip) maar ook op een beeltenis, uw website, het geven van een hint, de folder. Kortom elke vorm van uitingen waarbij men de consument iets wenst te vertellen. Onze wetgeving zegt in deze (met veel meer woorden) dat de consument correct dient te worden geïnformeerd, misleiding mag niet en ook mag je de consument niet op een verkeerd been zetten. Verwarring scheppen.

We herkennen dit. De consument heeft het recht om volledig en correct te worden geïnformeerd. Daar kunnen we niets op tegen hebben. 'Glutenvrij' is wat anders dan 'bevat weinig gluten'. Maar de tweede zouden we als misleidend kunnen beschouwen. De consument kan het product als glutenvrij kunnen beschouwen. Strikt wordt dit niet aangeduid, maar als verwarrend kan het wel beschouwd worden.

In ieder geval, voedings- en gezondheidsclaims mogen niet: onjuist, dubbelzinnig, misleidend, leidden tot twijfel, aanzetten tot overdreven gebruik, suggereren dat een normaal eetpatroon (gevarieerde, evenwichtige voeding) onjuist zou zijn.

Etiket ontwerpenVoedingsclaim

Vastleggen claim

Het vastleggen van een claim in de naam van het product, handels-, merk- of fantasienaam, dient ook te voldoen aan de verordening. Er zijn uitspraken van de reclame code commissie wat wel- of niet kan.

In het etiket dient men ook te nadrukkelijk de claim goed te beoordelen - u kunt in EasyEtiket een vrije tekst opnemen, maar bijvoorbeeld ook een logo of afbeelding toevoegen -. Waarbij mijns inziens 'super lekker' wel een mooie claim is, maar meer een suggestieve reclameboodschap. 

Het geheel van voedings- en gezondheidsclaims is best complex. Ingeval het voor u niet duidelijk is, raadpleeg EasyEtiket, lees het handboek voedingsclaims door en klik door naar de diverse sites waar in het handboek naar verwezen wordt.

Ad F.L. Cleijsen

Kwaliteitsmanager | Auditor | Procesmanager | ondersteuning bij certificering | bij etikettering en allergenenmanagement

Deel deze blog: