NVWA controle

Door Ad F.L. Cleijsen in Blogs, gepost op 12 April 2020

Vaak wordt tegen een bezoek van een NVWA-medewerker opgezien. Liever niet, er is altijd wel iets op te merken en mocht het niet helemaal goed gaan dan volgt er nog een boete ook. Deze inspecteur dient te werken volgens de voorgeschreven wet- en regelgeving. Zijn opmerkingen dienen gebaseerd te zijn op basis van vastgestelde feiten. Dit betekend dat discussie niet mogelijk mag zijn, ook niet op maandagochtend of vrijdagmiddag.

Prettiger is het wanneer de beste man zijn bezoekje aflegt en na een uurtje vertrekt zonder opmerkingen. Al lijkt het soms niet, dat vindt hij zelf ook fijner.
Hoe voorkom je dat er opmerkingen komen, hoe neem je een voorsprong op zo’n bezoek en hoe hou jij deze werkwijze vast? Dat is makkelijker dan je denkt. In het groter geheel dient een bedrijf een gestructureerde en opgeruimde indruk te wekken bij haar bezoekers.

De nieuwe Hygiënecode (versie september 2019) geeft in duidelijke bewoordingen weer waar aan voldaan dient te worden. Dit is wet- en regelgeving. De aspecten hier benoemt dient u gewoon ingevuld te hebben. Niets meer, zeker niets minder.

NVWA controle

Dan het nemen van de voorsprong, hoe doe je dat. Eigenlijk zijn dit ook de punten welke uw klanten zullen waarderen:
- De prullenbakken puilen niet uit. Daar kan gemakkelijk nog wat bij. Dit zowel binnen als buiten op het terras.
- Het terras is ook schoon, stoelen zijn aangeschoven en de tafeltjes en stoelen zijn schoon.
- Voorkom zwerfvuil rondom uw salon, vergeet ook zeker niet de achterzijde.
- Grondstoffen zitten in emmertjes en grondstoffen zoals musketzaad en nootjes worden vanuit de zak in een afsluitbare emmer gedaan. Vele grondstoffen zitten al in emmers bewaar dan ook hetzelfde type, met deksel uiteraard.
- Op deze emmers staat wat er inzit met de houdbaarheidsdatum en worden in de vaatwasser gedaan wanneer ze leeg zijn, niet steeds bijvullen.
- Voorraad kratten en emballage staat op gelijke hoogte en gesorteerd.
- Maak van uw magazijn of keuken geen verzamelplaats. Wat er niet is krijg je ook geen vragen over, hoe simpel kan het zijn.

Wanneer je er oog voor ontwikkeld om aan dit soort kleine zaken aandacht te geven bereik je dat deze inspanning zich om gaat buigen naar een tijdsbesparing en zo zijn voordelen oplevert. Men zegt ook, er is maar één kans om een eerste indruk te maken, juist dat maakt het verschil. De inspecteur betreedt je bedrijf en jij beïnvloedt op een positieve manier zijn eerste gedachten. Iedereen wordt blij van een lekkere snack, hij dan ook.

Heeft u vragen of hulp nodig bij de implementatie van de nieuwe Hygiënecode? Team EasyEtiket heeft ervaring met implementaties van de diverse Hygiënecodes.

Ad F.L. Cleijsen

Kwaliteitsmanager | Auditor | Procesmanager | ondersteuning bij certificering | bij etikettering en allergenenmanagement

Deel deze blog: